Kúttalan utakon – Skoda Octavia CNG-teszt

Ha gázautó, akkor Magyarországon mindenki ugyanarra gondol: az LPG-üzemre. A rendszerváltáskor először Ladák és öreg Passatok csomagtartóiban kezdtek terjedni a palackok, mára pedig kompakt pótkeréktartályoknál és szalonképes, elektronikus vezérlésű rendszereknél tartunk. Ám 2013-ban két lépésben jócskán megemelkedett az LPG jövedéki adója, így csökkent a kereslet az utólagos beszerelésekre, a már korábban átalakított autók tulajdonosai közül pedig páran a vadkapitalizmus hőskorához visszatérve illegálisan, háztartási PB-palackból fejtik át a gázt. Néhány új autót azért most is meg lehet vásárolni gyári átalakítással, de például a Skoda Dual-modellválasztéka már a múlté.

Öt helyen lehet tankolni

Ehelyett a cseh márka, és maga a Volkswagen konszern is egy ideje a CNG-rendszerekre koncentrál, ami cseppfolyósított propán-bután helyett sűrített földgázt jelent. Igen, jól sejtik, itt ugyanarról van szó, mint amivel a lakásokat fűtjük, csak kompresszorral 250 bar nyomásra sűrítve, összetételét tekintve pedig az üzemanyag 90 százalékban metánból áll. Ez a dízel és benzines autókénál, sőt, még az LPG-üzeműeknél is tisztább kipufogógázokat jelent, ezért nyugaton sokan a földgázban látják a középtávú megoldást a hidrogén- és villanyautók elterjedéséig. A német piacon mostanra két év alatt megduplázódott a CNG- autók száma, itthon mégis alig hallani az alternatíváról.

A mérsékelt népszerűség oka prózai: Magyarországon öt helyen, két budapesti, egy győri, egy szegedi és egy szigetszentmiklósi kútnál lehet CNG-t tankolni, ami igencsak foghíjas infrastruktúra a nyugat-európaihoz képest. Főleg a fővárosi taxisok fedezték fel a spórolási potenciált, bár vidéken is lehet már látni külföldről használtan behozott földgázos autókat. Egy ilyen Fiat Multiplát korábban mi is bemutattunk, tulajdonosa a haját tépi amiatt, hogy amióta Pestről a Balatonra költözött, sehol sem tud tankolni. De nem mindenkit zavar ez, a buherálás nálunk nem ismer lehetetlent: az elszántabbak a háztartási földgázt csapolják meg, és búvárszivattyúval a tartályba töltik. Ez persze teljesen illegális lakóházak közelében, kútkezelői vizsga és jövedéki adóról vezetett adóraktári könyv is kellene hozzá.

A rendőrök benzines Octaviával járnak

A legnagyobb eséllyel azok találkozhatnak földgázos járművekkel, akik tömegközlekedéssel járnak, hiszen Szeged és Zalaegerszeg után immár Budapesten is járnak CNG-üzemű buszok, igaz, a projekt Debrecenben parkolópályára került. Bár több európai piacon évek óta kaphatók kettős üzemű autók, az importőrök csak most kezdtek nálunk is bevezetni néhányat, miután – részben a buszok miatt – lassan már fejlődik az infrastruktúra. Ebben a műfajban a garancia megtartásán túl azért is fontos a gyári átalakítás, mert az utólagos hengeres tartályok sok helyet rabolnak el a csomagtartóból, és a motor részeit (szelepek, vezérlés, turbó) is célszerű a földgáz magasabb égési hőfokához alakítani.

Keresve sem találhattunk volna jobb alanyt a technika megismeréséhez, mint a harmadik generációs Skoda Octaviát, amely közel négyezer eladással tavaly is a hazai piac legnépszerűbb típusa volt, és nem csak a flottások szerették, hanem legutóbbi rendőrségi tenderen is a nyertesek közt volt. Persze nem gázos G-TEC kivitelben, amiről amúgy hatósági fehér tesztautónkon óriási matricák árulkodnak, ezt az alternatívát először valószínűleg pesti taxisok, főgázosok és más vállalkozások vállalhatják be. Ahogy a Golfot, úgy a szintén moduláris padlólemezre épülő Octaviát is úgy tervezték, hogy többféle alternatív hajtást be tudjon fogadni, ennek köszönhetően a legjobban használható gázautók egyike.

A teljes cikk itt olvasható.

Kategória: Nincs kategorizálva | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?